پیشنهاد خرید

فروش ناندینا ☀️ معرفی درختچه ناندینا | روش تکثیر ، شرایط نگهداری و کاربردها

گیاه ناندینا

ناندینا درختچه ای زیبا و خاص از خانواده زرشک می باشد . بومی منطقه شرق آسیا است گیاهی بدون خزان ، دارای برگ های پهن ، زیبا و رنگارنگ است ؛ بیشترین جذابیت و زیبایی ناندینا در فصل سرماست که رنگ برگ ها تغییر می کند.

کاربردهای ناندینا

درختچه ناندینا یکی از بهترین گزینه ها برای فضاسازی در پارک و باغچه و پرچین است که بدلیل شاخه و برگهای جالب و میوه های تماشایی به صورت زینتی پرورش داده می شود .

ویژگی های ناندینا

گیاه ناندینا در طول فصل رشد تمام رنگهای یک جعبه مداد رنگ را در خود دارد. در کشور های شرقی و حتی آمریکا به نام بامبوی مقدس شناخته می شوند البته این گیاه هیچ ارتباطی با بامبو ندارد و تنها بخاطر ساقه نازک و شکل برگ ها این لقب را بنام خود گرفته است .

ناندینا گیاهی چند رنگ

برگ های ناندینا در طول سال بهار و تابستان به رنگ سبز و در پاییز و زمستان کم کم به رنگ صورتی و از صورتی به قرمز تغییر رنگ پیدا می کند . در بهار نیز این گیاه زیبا گل‌هایی سفید رنگ می‌دهد که هر چقدر به زمستان نزدیک می‌شود قرمزتر می‌شوند گل های سفید و کوچک که روی این گیاه وجود دارند بعد از مدتی به انگور های سرخ تبدیل می شوند .

انواع درختچه ناندینا

گونه‌های مختلفی از گیاه ناندینا وجود دارد که اغلب آن‌ها کوتوله هستند. برخی از انواع معروف محبوب ناندینا عبارتند از:

آتشین : گیاهی که برگ‌های آن در زمستان به رنگ قرمز پر رنگ در می‌آید و پاکوتاه است .

ریچموند : این گونه می‌تواند تا یک متر و نیم رشد کند و به‌خاطر حجم زیاد میوه‌های قرمز رنگش معروف است .

پیگمیا (نانا) :  میوه زیادی تولید نمی‌کند، اما به‌خاطر قد کوتاه و شاخ و برگ متراکمی که دارد محبوب شده است و تا حدود یک متر می تواند رشد کند.

گیاه ناندینا

تکثیر ناندینا

ناندینا از راه کاشت دانه در اواخر زمستان یا بهار ، یا از طریق تقسیم بوته های انبوه جا افتاده در اواخر زمستان یا اوایل بهار قابل تکثیر هست.

روش تکثیر ناندینا از طریق قلمه : شاخه‌هایی که نیم متر یا بیشتر از گیاه مستقر در خاک بالا می‌آیند را برش داده و سپس شاخه‌های جوان قلمه زده شده را در خاک کوکو پیت و ماسه یا کوکوپیت و پرلیت بکارید و آن‌ها را در گلخانه‌ای با رطوبت بالا با دمای 25 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. ریشه‌دهی از این روش بین دو تا سه ماه طول طول می‌کشد. بهتر است این نوع تکثیر در پاییز انجام شود.

تکثیر ناندینا از طریق دانه و بذر : اگر می‌خواهید تعداد زیادی گل ناندینا را بکارید باید بذرها را در خاک به عمق 5 تا 10 سانتی متر در خاک سست بپوشانید تا بعد از پنج تا شش هفته گیاه جوانه بزند آن وقت می‌توانید آن را در محل موردنظر بکارید.

عکس ناندینا

شرایط نگهداری ناندینا

نور مناسب : درختچه ناندینا با شرایط نوری مختلفی سازگار باشد است . آفتاب کامل گرفته تا نیمه‌سایه هر دو برای نگهداری مناسب هستند . اما اگر می‌خواهید گیاه شما رنگ‌های زنده‌تر و سالم‌تری داشته باشد نیاز است تا آن را در محلی نگهداری یا کاشت کنید که در طول روز هم آفتاب کامل دریافت و هم در حالت نیمه سایه قرار گیرد . ناندینا اگر مدام در نیم سایه قرار بگیرد برگ ها سبز روشن خواهند شد و اگر در آفتاب واقع شوند به سرخی کشیده می شوند .

آبیاری : به طور کلی این گیاه نیاز به آبیاری متوسط دارد . برای آبیاری کردن باید هر زمان که خاک گیاه خشک شد این عمل را انجام دهید.

آزمایش زمان مناسب آبیاری :

برای اینکه ببینید خاک گیاه خشک هست یا نه می توانید انگشت خود را حدود مقداری درون خاک ببرید و رطوبت خاک را تست کنید. اگر خاک خیس بود و رطوبت آن به نوعی زیاد بود نیاز به آبیاری نیست و باید صبر کنید که خاک گیاه کامل خشک شود . اما در صورتی که خاک گیاه خشک بود و هیچ خیسی در آن احساس نکردید حتما آن را آبیاری کنید. ناندینا در تابستان باید آبیاری را افزایش داد شود و از خشک شدن خاک باید جلوگیری کرد ؛ هفته ای دو تا سه بار .

توصیه مهم

ناندینا می تواند خشکی را می تواند تا حدی تحمل کند اما اگر در معرض آبیاری زیاد قرار بگیرد آسیب های جدی می بینید. در صورتی که آن را بیش از حد آبیاری کنید ریشه و ساقه آن پوسیده می شود و برگ های گیاه کمی زرد خواهند شد. توصیه کارشناسان گلکده حیاط من و تو این است که خاک گیاه چک و نگذارید به مدت طولانی خشک باشد و در فصول سرد در صورت خشک بودن خاک هفته ای یکبار و در فصول گرم دو تا سه بار بسته به مکانی که گیاه کاشته یا نگهداری می شود آبیاری کنید .

خاک مناسب : به علت سیستم ریشه ای قوی خود می توانند اکثر خاک ها را تحمل کنند ولی خاک باید زهکشی شده باشد.

دمای مناسب : در تابستان قادر به تحمل گرما تا چهل درجه سانتی‌گراد است . دمای مطلوب برای این گیاه در محدوده ده تا بیست و پنج درجه سانتی‌گراد است. شرایط ایده‌آل برای نگهداری ناندینا محیطی گرم با رطوبت ملایم است که از بادهای شدید محافظت . ناندینا می‌تواند در کوتاه مدت دمای منفی ده درجه را نیز تحمل کند، اما در بلند مدت دچار آسیب می‌شود . بنابراین بهتر است آن را از سرمای سخت زمستان محافظت کنید. باتوجه به این شرایط اگر در منطقه زندگی شما سرمای سختی وجود دارد و گیاه را در گلدان و بیرون از خانه نگهداری می‌کنید . بهتر است آن را در محیط گرم قرار دهید تا گیاه در مدت سرمای شدید از بین نرود و دچار یخ زدگی نشود .

زمان مناسب کوددهی گیاه ناندینا

کود را دوبار در سال ، یکبار در اوایل بهار و سپس در اوایل تابستان به ناندینا بدهید. این نکته را درنظر داشته باشید که کوددهی باید در حد نیاز باشد و از کوددهی بیش‌ از حد پرهیز کنید .

هرس ناندینا

هرس زیادی لازم ندارد اما هرس ملایم که سالانه انجام شود برای گیاه ضرری ندارد . گیاه پرپشت و شکل مناسبی به خود میگیرد.

ناندینا

آفات و بیماری های درختچه ناندینا

در مجموع گیاهی مقاوم نسبت به آفات و بیماری هاست . اما آفت عنکبوتی قرمز است و شته ها گاها به این گیاه حمله می کنند که گیاه مقاومت خوبی دارد .

گاهی زهکشی نامناسب و آب ماندگی در خاک باعث پوسیدگی ریشه شود که لازم است قسمت های پوسیده ریشه جدا شود . اگر در خاک قارچ مشاهده شد حتما از قارچ کش های خاک مصرف استفاده شود.

 بهتر است است ناندینا را از دسترس حیوانات خانگی، کودکان یا پرندگان دور نگه دارید.

کمبود آهن و منیزیم در خاک های قلیایی باعث زرد شدن برگ ها می شود .

سوالات متداول

دلیل سوختن برگهای ناندینا چیست؟

نور زیاد و آبیاری کم که باعث سوختگی برگهای ناندینا می شود .

آیا ناندینا را میتوان در نور کم یا سایه کامل کاشت یا در گلدان نگه داشت؟

سایه زیاد یا نور خیلی کم که گیاه را تبدیل به بوته ای ضعیف تبدیل میکند و رشد گیاه تقریبا متوقف میشود ؛ توصیه می شود در جایی که دریافت نور خوبی دارد بکارید یا قرار دهید .

چرا برگهای ناندینای من قرمز نمی شوند ؟

اگر ناندینا جوان باشد بدلیل نداشتن ریشه های قوی و خوب نمی تواند مواد مغذی تشکیل دهنده رنگدانه های فتوسنتزی که برگ ها را قرمز و درخشان می کند تامین کند . یا ممکن است گیاه در نور خیلی کم قرار داشته باشد .

 

تماس با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر یا سفارش اینجا را لمس کنید 09118270263

 

مشاهده دیگر مقالات معرفی گل و گیاه :

 

      معرفی کاج تویا یا سرو تویا ، ویژگی ها و شرایط نگهداری و روش تکثیر

       گل کاملیا معرفی روش های تکثیر و نگهداری گل کاملیا

   معرفی جامع یاس هلندی | روش نگهداری ، کاربرد ها و تکثیر

 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

hayatemanoto.com وب‌سایت

‫2 نظر

  • Jessicat گفت:

    Excellent content! The way you explained the topic is impressive. For further details, I recommend this link: EXPLORE FURTHER. What do you all think?

  • Valeryt گفت:

    This article offers a fascinating perspective on the subject. The depth of research and clarity in presentation make it a valuable read for anyone interested in this topic. It’s refreshing to see such well-articulated insights that not only inform but also provoke thoughtful discussion. I particularly appreciated the way the author connected various aspects to provide a comprehensive understanding. It’s clear that a lot of effort went into compiling this piece, and it certainly pays off. Looking forward to reading more from this author and hearing other readers’ thoughts. Keep up the excellent work!

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *