پیشنهاد خرید

فروش سیکاس ☀️ اطلاعات جامع درباره سیکاس | از معرفی و نگهداری تا تکثیر

سیکاس تنه دار

سیکاس گیاهی ست که به دلیل ظاهری زیبا و خاص جزء گیاهان لوکس بشمار می آید و قابلیت نگهداری در فضای باز ، آپارتمان ها و منازل را دارد .

معرفی گل سیکاس

 سیکاس گیاهی با برگهای کشیده و شبیه به نخل و سرخس های درختی می باشد که با این تفاوت که نسبت به آن ها حجم کمتری در فضای نگهداری در بر می گیرد . برگ سیکاس با داشتن ظاهری زیبا و جذاب و همچنین مقاوم در برابر خشکی نسبت به برگ گیاهان دیگر از آن برای تزیین دسته گل ، تاج گل و عید پاک در سراسر دنیا استفاده می کنند.

گیاه سیکاس

زمان برگ دهی گیاه سیکاس

کارشناسان گلکده حیاط من و تو در مورد برگ دهی گیاه سیکاس این گونه می گویند که سیکاس در دو نوبت از سال برگ می دهد که در اواسط بهار و اواخر تابستان زمان برگ دهی آن ها می باشد . بسته به اندازه گیاه و شرایط محیطی گیاه تعداد برگ دهی متفاوت است ، گیاه سیکاس کوچکتر تعداد برگ دهی کمتر و گیاه سیکاس بزرگتر تعداد برگ بیشتری در سال تولید می کند .

برگ جدید سیکاس

متداول ترین نوع سیکاس که در شمال ایران پرورش می دهند سیکاس رولوتا است .

 

✨ ✨ استعلام قیمت فروش گیاه سیکاس ✨ ✨ 

تفاوت سیکاس نر و ماده

سیکاس گیاه پیاز دار است و به دو شکل پایه ماده و نر وجود دارد . پایه نر دارای کیسه محتوی گرده گل و گیاه ماده دارای تخمدان است. گیاه نر برگ هایی کوتاه تر و پهن تر و کلفت دارد و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که در برش طولی گرده های گل از آن خارج می شوند . در حالی که برگ های سیکاس ماده برعکس بلند تر ، مسطح تر و دارای  کرک های خرمایی است .

روش و شرایط نگهداری گل سیکاس در آپارتمان

گیاه سیکاس آب را در پیاز و تنه ی خود ذخیره می کند به همین دلیل به آبیاری زیادی نیاز ندارد . شرایط نگهداری سیکاس در آپارتمان و در گلدان ایجاب می کند صبر کنید تا خاک خشک شود و پس از آن گلدان را آبیاری کنید. البته باید مراقب باشید نگذارید خاک گلدان خیلی خشک شود . همچنین به این نکته نیز توجه کنید که گلدان را غرق آب نکنید چون باعث پوسیده شدن ریشه گیاه می شود. اگر هوای ساختمان شما خشک است سعی کنید با روش هایی مانند بخار کردن آب کنار گلدان یا ایجاد کردن جزیره در زیر گلدانی آن، رطوبت محیط را برای آن فراهم کنید.

سیکاس در آپارتمان

نحوه درست غبارپاشی

اگر خواستید غبارپاشی را روی برگ ها انجام دهید، باید گلدان را از زیر نور مستقیم بردارید یا هنگام شب که آفتاب نیست این کار را انجام دهید تا برگ ها آسیب نبینند .

شرایط نگهداری گل سیکاس در فضای باز

زمانی که سیکاس را در باغچه می کارید می توانید میزان بیشتری به آن آب بدهید. طبق تجارب کارشناسان گلکده حیاط من و تو به این نکته توجه داشته باشید که هنگام برگ دهی که در اواسط بهار و اواخر تابستان صورت می گیرد ، می توانید میزان آبیاری را افزایش دهید. همچنین باید از ریختن آب روی برگ ها اجتناب کنید چرا که باعث پوسیده شدن آن می شوید . بهتر است گل سیکاس را در جایی که نور بیشتری در محیط باز وجود دارد قرار دهید .

نور مناسب برای گیاه سیکاس

به طور کلی سیکاس ها به نور بیشتری برای رشد خود نیاز دارند. به همین دلیل نیز نحوه تابش نور خورشید و فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای نگهداری در این زمینه بسیار مهم است. نور کم موجب زیادشدن طول برگ و نور زیاد هم طول برگها را کوتاه میکند به همین برای یکدست بودن برگ های گیاه سیکاس در منزل، گلدان را هر چند روز یکبار بچرخانید تا نور کافی به همه برگ ها برسد.

شرایط نگهدای سیکاس در دمای مناسب

گیاه سیکاس دوستدار رطوبت است به همین دلیل در فصل تابستان همه روزه مقداری آب در فضا اسپری کنید .سیکاس های مختلفی وجود دارند که بعضی از آن ها به سرما حساس هستند بهتر است برای حفظ آن ها در فصل سرما روی گیاه نایلون بکشید یا در فضای بسته منتقل کنید.برای نگهداری سیکاس دمایی بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد مناسب است .

خاک مناسب برای نگهداری سیکاس

گیاه سیکاس در اغلب خاک ها سازگاری دارد تنها نکته مهم این است که در گلدان خاک شرایط زهکشی مناسب داشته باشد تا در زمان آبیاری غرقابی نشود که باعث پوسیدگی ریشه می شود . هنگامی که این گیاه در مناطق ساحلی، خاک های قلیایی یا در گلدان رشد می کنند، ممکن است از کمبود آهن، منگنز و روی رنج ببرند. برای جبران این کمبود ها می توان از کود مناسب استفاده کرد . برای ایجاد شرایط مناسب نگهداری از سیکاس می توانید علاوه بر استفاده از خاک مخصوص کاکتوس، ترکیب های زیر را برای خاک آن به کار ببرید :

یک قسمت خاک باغچه + خاک برگ + یک قسمت شن

خاک باغچه + پیت ماس + پرلیت

سیکاس بزرگ

 

✨ ✨ استعلام قیمت فروش گیاه سیکاس ✨ ✨ 

شرایط کوددهی سیکاس

در طول فصل بهار و در اواخر فصل تابستان مناسب ترین زمان برای کوددهی می باشد . میزان کود به این بستگی دارد که گیاه شما در فضای باز یا در فضای آپارتمان قرار دارد . اگر گیاه شما در فضای باز باشد به دلیل نور بیشتر رشد بیشتری دارد و به همین دلیل کود بیشتری نیاز دارد. اگر گیاه شما در فضای آپارتمان یا کم نور باشد میزان نور کم تری نیاز دارد .

کود های سیکاس به دو صورت است ، کود های ارگانیک یا کود حیوانی و کود های غیر ارگانیک یا تقویت کننده که کود مایع هستند و میزان نیتروژن ، پتاسیم و نیتروژن آن ها برابر است یا فرمول 10-10-10 می باشد .

در زمان کوددهی توجه به این نکات ضروری است :

کود زیاد مصرف نکنید زیرا باعث سوختگی ریشه گیاه می شود و اگر کود روی پیاز گیاه ریخته شد ، کودهای اضافی روی پیاز را جمع آوری کنید چون مانع رشد برگ های جدید می شود .

نحوه هرس کردن

گیاه سیکاس به هرس چندانی نیاز ندارد تنها زمانی ما برگ های سیکاس را جدا می کنیم که برگ ها زرد ، آسیب دیده ، آفت زده باشند یا برگ های جدیدی ایجاد شده فضا کافی برای رشد نداشته باشند .

روش تکثیر گیاه سیکاس

تکثیر گیاه سیکاس به روش پاجوش : برای تکثیر به روش پاجوش زمانی که مشاده کردید که گیاه سیکاس پا چوش می زند اجازه دهید یک سال پا جوش روی تنه اصلی گیاه باقی بماند تا به طور کامل رشد کند . بعد از این مدت با استفاده از یک کارد تیز و استریل شده پا جوش را با ریشه از تنه سیکاس مادری جدا کنید . این کار را با دقت انجام دهید تا با تنه سیکاس مادر آسیب نرسد . بعد از جدا کردن قسمت بریده شده تنه مادری را پودر ضد قارچ بزنید تا از قارچ گرفتن تنه مادری جلوگیری شود .

حال پاجوش بدست آمده را به محلول ریشه زایی آغشته کنید و در خاک سبک بکارید دقت کنید که در زمان کاشت نصف پاجوش در خاک و نصف آن بیرون از خاک باشد . کارشناسان گلکده حیاط من و تو در مورد خاک برای ریشه زایی پاچوش سیکاس اینگونه ی گویند : بهتر از خاک باغچه به اندازه 40% + خاک ماسه 20% + خاک برگ 15% + کود حیوانی 15% + پوسته برنج 10% برای ریشه زایی و تقویت پاجوش استفاده شود .

سه تا شش ماه طول می کشد تا گیاه ریشه دار شود .

تکثیر گیاه سیکاس به روش کاشت بذر :

روش اول تکثیر از طریق بذر

زمان برداشت سیکاس ماده معمولا در اواخر پاییز تا اوایل تابستان است . بعد از برداشت بذر دو روش وجود دارد تا پوسته نارنجی رنگ را از آن جدا کنید . روش تکثیر تولید کنندگان گلکده حیاط من و تو به روش بذر اینگونه می باشدکه بذر های جدا شده از گیاه مادر را داخل سینی می گذارند و در جای گرم و خشک قرار می دهند تا پوسته های نارنجی آن خشک شوند . بعد با یک چاقو تیز پوسته نارنجی رنگ را به حالت خراش دادن از بذر جدا می کنند . بعد از این کار با یک چاقوی تیز در نوک بذر یک ترک ایجاد می کنند. هدف از این کار این است که تخم داخل بذر بعد از جوانه زدن راحت تر بیرون بیاید .

بذر سیکاس

روش دوم تکثیر از طریق بذر

روش دوم این گونه است که بذر های جدا شده را به مدت چند روز در آب خیس می کنند . این کار باعث می شود که پوسته راحت تر از بذر جدا شود نکته هر روز آب آن را عوض کنید تا بذر ها پوسیده نشوند . برای کندن پوسته حتما از دستکش استفاده کنید . بعد از جدا شدن پوسته ، به آن ها چند روز فرصت دهید تا خشک شوند و بعد بذر ها آماده برای کاشته شدن هستند .

بذر سیکاس را چگونه در خاک بکاریم ؟

از قبل خاک را مرطوب کنید چون نباید روی بذر آب بپاشید چون باعث پوسیده شده بذر می شود . بذر ترک خورده را به صورت خوابیده در خاک قرار دهید طوری که بخشی از بذر در خاک و بخشی دیگر بیرون از خاک باشد . بعد گلدان ها را در گلخانه قرار دهید تا جوانه بزند . سه تا نه ماه طول می کشد تا بذر ها جوانه بزنند .

نکات مهم برای تعویض گلدان

زمان تعویض گلدان سیکاس اواخر زمستان و اوایل بهار است . گیاه سیکاس رشد کمی دارد به همین علت تعویض گلدان هر دو یا سه سال یکبار انجام می شود . در زمان تعویض به این نکته توجه کنید که نیمی از پیاز گیاه در بیرون خاک و نیمی دیگر در داخل خاک قرار می گیرد. انتخاب مناسب اندازه گلدان به رشد بهتر گیاه کمک می کند طوری که عمق گلدان حداقل یک و نیم برابر ریشه گیاه باشد.

سیکاس

بیماری و آفت های سیکاس

علت زرد شدن برگ های سیکاس :

1 : شپشک

از حشراتی است که باعث می شود برگ سیکاس زرد شود . شپشک ها در قسمت های زیرین برگ پنهان می شموند و در آن جا می چسبند و شیره گیاه را می مکند که باعث زرد شدن گیاه می شوند . زمانی که ای حشرات را در برگ مشادهده کردید ، برگ های آسیب دیده را از گیاه سیکاس جدا کنید . می توانید با اسپری کردن روغن باغبانی روی تمام قسمت های گیاه از آفت مجدد جلوگیری کنید .

2 : کمبود منیزیم در خاک :

اگر روی برگ ها لکه های زرد رنگ یا رگه های زرد رنگ مشاهده کردید نشاندهنده کمبود منیزیم می باشد. برای برطرف کردن آن ها از کیلات یا کلات منیزیم ترکیب شده آهن استفاده کنید . وجود آهن باعث سبزی گیاه می شود .

3 : استفاده نادرست از کود :

استفاده بیش از حد کود باعث می شود لبه برگ ها به رنگ قهوه ای در آیند و سپس برگ ها لوله ای می شوند و بعد از مدتی برگ های آسیب دیده به سمت مرکز خم می شوند .

4 : آبیاری نامناسب :

آبیاری گیاه بستگی به فصل و منطقه جغرافیایی که گیاه در آنجا نگهداری می شود دارد . اگر به گیاه بیش از اندازه آب دهید باعث پوسیدگی ریشه این گیاه می شود . سعی کنید خاک را مرطوب نگهدارید .

آبیاری گیاه کاشته شده در گلدان با آبیاری گیاه در باغچه فرق دارد . سیکاسی که در گلدان می کارید به این نکته مهم توجه کنید که خاک دارای زهکشی مناسب داشته باشد . هنگام آبیاری به قدر کافی به گیاه آب دهید و زمانی که خاک خشک شد آبیاری بعدی را انجام دهید . از آبیاری به صورت غرقابی بپرهیزید .

5 : تعویض گلدان :

اگر اقدام به تعویض گلدان یا تغییر مکان سیکاس از باغچه به گلدان در زمان نامناسب انجام شود باعث زرد شدن برگها یا ریختن برگ های سیکاس می شود . این کار را در فصل مناسب یعنی اواخر زمستان تا اواخر فصل تابستان انجام دهید . تجریباتی که کارشناسان گلکده حیاط من و تو در ارائه می دهند این گونه است که اگر گیاه سیکاس را تازه خریداری کرده اید و در جای جدیدی مثل خانه یا اداره قرار دادید ، با ریختن برگ ها و یا تغییر رنگ برگ ها مواجه شدید اصلا نگران نباشد، به گیاه فرصت دهید تا خود را با مکان جدی وفق دهد .

سیکاس

 

✨ ✨ استعلام قیمت فروش گیاه سیکاس ✨ ✨ 

علت قهوه ای شدن برگ سیکاس :

1 : شپشک

همان طور که در قسمت بالا در مورد گیاه شپشک صحبت کردیم ، شپشک با مکیدن شیره گیاه می تواند باعث زرد شدن برگ سیکاس شود . اگر کار آن ها ادامه پیدا کند باعث قهوه ای شدن برگ های سیکاس می شوند که با بریدن برگ می توان از رشد این آفت جلوگیری کرد سپس با اسپری روغن باغبانی از گیاه جلوگیری کرد .

2 : کمبود منگنز در خاک :

استفاده زیاد از کود ممکن است رشد گیاه را متوقف کند یا نوک برگ ها به رنگ قهوه ای در آید . این مشکل با آبیاری خاک بر طرف می شود . اگر گیاه شما در گلدان قرار دارد به این صورت عمل می کنیم . گلدان را در جایی مثل حیاط یا در سینک ظرف شویی قرار دهید ، آب فراوان روی خاک بریزید تا جایی که آب از زیر گلدان خارج شود . این کار را تا جایی انجام دهید که خاک به خوبی شسته شود .

نکته مهم در مورد انتخاب کود این است که کود با رهایش آرام را انتخاب کنید تا عناصر مهم و ضروری به آرامی درر خاک آزاد شوند .

علت پیچ خوردن نوک برگ های سیکاس چیست ؟

علت شایع پیچ خوردن نوک برگ ها ی سیکاس کم آبی گیاه است . بیشتر در فصل تابستان مشاهده می شود که با آب دادن بر طرف می شود . برای حفظ رطوبت خاک می توانید از یک لایه مالچ استفاده کنید . از دیگر فایده مالچ ، جلوگیری از رشد علف های هرز است .

در مورد دیگر آفات سیکاس :

اگر روی برگ گیاه نقاط سفید رنگ پودری مشاهده کردید با استفاده از روغن باغبانی یا چریش می توانید این آفت را از بین ببرید . اما اگر لکه های بی رنگ یا خیس مانند روی برگ مشاهده کردید به احتمال زیاد گیاه دچار یک بیماری قارچی شده است . می توانید از روغن باغبانی یا از یک قارچ کش استفاده کنید .

سوالات متداول در مورد گیاه سیکاس :

آیا سیکاس را می توان در خانه نگهداری کرد ؟

بله گیاه سیکاس گیاه مقاوم است اگر شرایط مساعد برای رشد آن فراهم شود می توان این گیاه لوکس را در خانه نگهداری کرد .

علت زرد شدن برگ سیکاس چیست ؟

زرد شدن برگ دلایل مختلفی دارد که می توان بر اساس بررسی به شپشک یا کمبود منزیم در خاک یا استفاده نادرست از کود یا آبیاری نامناسب اشاره کرد .

تکثیر گیاه سیکاس چگونه است ؟

تکثیر از طریق پا جوش و بذر صورت می گیرد .

آیا گیاه سیکاس رشد زیادی دارد ؟

سیکاس گیاهی کم رشد هست . البته اگر آن را در فضای کم نور قرار دهید ، برگ گیاه بلند می شود .

آیا گیاه قابلیت بونسای شدن را دارد؟

بله حتما ، مخصوصا گونه ای از این گیاه که به سیکاس تنه آناناسی معروف است .

تماس با ما

 

برای کسب اطلاعات بیشتر یا سفارش روی تصویر یا اینجا را لمس کنید 09118270263

 

مشاهده دیگر مقالات :

کاج لاوسون ( سرو طلایی ) ☀️ اطلاعات جامع لاوسون | روش تکثیر و نگهداری

ناندینا ☀️ معرفی درختچه ناندینا | روش تکثیر ، شرایط نگهداری و کاربردها

گل فوتونیا ☀️ معرفی جامع فوتونیا یا گیاه سه رنگ | شرایط نگهداری و روش تکثیر

یاس هلندی ☀️ معرفی جامع یاس هلندی | روش نگهداری ، کاربرد ها و تکثیر

 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

hayatemanoto.com وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *